ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Τ

Πέθανε ο πρώην διευθυντής της Columbia Τάκης Λαμπρόπουλος

Έφυγε χθες βράδυ από κοντά μας χιλιοκαταξιωμένος και πλήρης ημερών (στα 91 του) ο θρύλος της ελληνικής δισκογραφίας Τάκης Λαμπρόπουλος που υπήρξε διευθυντής της Columbia για 28 (περίπου) χρόνια μιας και ένας από τους μετόχους της ΕΜΙΑΛ (θυγατρική της Columbia) ήταν η γνωστή ελληνική εμπορική εταιρεία Αφοί Λαμπρόπουλοι.

Πρόκειται ίσως για μια από της σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής δισκογραφίας με σπάνιο ταλέντο και ανεκτίμητη προσφορά που την αναγνωρίζει όλος ο καλλιτεχνικός κόσμος και όχι μόνο.

Οικογενειακή φωτογραφία των Λαμπροπουλαίων το 1926

Ο Τάκης ήταν γόνος της πολυμελούς γνωστής οικογενείας με την αλυσίδα καταστημάτων Αφοί Λαμπρόπουλοι που κατάγονταν από την Κοντοβάζαινα της Αρκαδίας και ανέλαβε την διεύθυνση της Columbia το 1958 σε ηλικία 28 ετών και αποχώρησε το 1975 όταν η εταιρεία Αφοί Λαμπρόπουλοι πούλησε το ποσοστό των μετοχών της ΕΜΙΑΛ  (που ανερχόταν στο 49.5 % του μετοχικού κεφαλαίου) στην ΕΜΙ. Αποχωρώντας από την Columbia ο Λαμπρόπουλος σχεδίαζε να ιδρύσει μόνος μια καθαρά ελληνική δισκογραφική εταιρεία γιαυτό είχε ελευθερώσει τα συμβόλαια πολλών σημαντικών καλλιτεχνών αλλά δεν το αποτόλμησε διότι γνώριζε τον ανταγωνισμό που θα υφίστατο από την πολυεθνική. Από τότε σπάνια εμφανίσθηκε στον καλλιτεχνικό κύκλο και οι συνεντεύξεις του στον Τύπο στο διάστημα των 45 ετών είναι ζήτημα άν φθάνουν τις πέντε.

Μετά από απουσία τουλάχιστον δέκα ετών θυμάμαι  μίλησε το 1990 στο Φώτη Απέργη στην ”Ελευθεροτυπία” και και δυό τρεις φορές ακόμη, απόφευγε τη δημοσιότητα.

Από πλευράς καλλιτεχνών ελάχιστοι είναι αυτοί που τον μνημονεύσαν σε συνεντεύξεις τους, σαν να μη υπήρξε ποτέ. Το περιοδικό μας έχει κάνει από τότε εκτενή αφιερώματα στην προσφορά του Τάκη Λαμπροπούλου (μιας και υπήρχε πατριώτης του Γιάννη Μητρόπουλου) και σχολίασε την αχαριστία τους στο πρόσωπο του δημιουργού τους.

Αυτός που ανέφερε ανέκαθεν το όνομα του όταν του δινόταν η ευκαιρία και μιλούσε με θαυμασμό για το Λαμπρόπουλο ήταν ο Μανώλης Μητσιάς ο οποιος γνωστοποίησε και την  είδηση του θανάτου μέσα από τον προσωπικό λογαριασμό στο Face Book  με την παρακάτω ανάρτηση:

Από σήμερα ο ελληνικός πολιτισμός και πιο συγκεκριμένα το ελληνικό τραγούδι είναι φτωχότερο. Με μεγάλη θλίψη πληροφορήθηκα ότι “έφυγε” ο Τάκης Β. Λαμπρόπουλος, στον οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο, ό,τι ποιοτικότερο υπήρξε στο ελληνικό τραγούδι από το 1960. Ο Τάκης Λαμπρόπουλος ήταν η ψυχή και η υπόσταση της Columbia, ο ενορχηστρωτής, παραγωγός και κύριος χρηματοδότης, ο άνθρωπος που στην ουσία ανέδειξε και παρήγαγε αυτό που λέμε έντεχνο τραγούδι, αναδεικνύοντας πλήθος καλλιτεχνών που διέπρεψαν και άφησαν το δικό τους στίγμα στο χώρο, μέσω της δικής του αρωγής. Όποιον και αν μπορεί να φανταστεί κανείς, τον ανέδειξε ο Λαμπρόπουλος. Από τον Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Τσιτσάνη, Κηλαηδόνη, Μούτση, Ζαμπέτα, ό,τι έκαναν ήταν από πίσω ο Λαμπρόπουλος. Αλλά και Ρίτσο και Ελύτη και Σεφέρη και Γκάτσο και Αναγνωστάκη και Χριστοδούλου και Παπαδόπουλο, τους πάντες. Με τον Λαμπρόπουλο και ο Καζαντζίδης, ο Κόκοτας, η Μοσχολιού, η Φαραντούρη, ο Γαβαλάς και η Ρία Κούρτη, ο Αγγελόπουλος, τη Γαλάνη, όλους μας, όποιον κι αν βάζει το μυαλό καθενός, τους ανέδειξε η Copumbia, δηλαδή ο Τάκης Λαμπρόπουλος. Ένας άνθρωπος που χωρίς αυτόν δεν θα είχαμε “Αξιον Εστί”, δεν θα είχαμε τίποτα απολύτως απ ότι γράφτηκε με χρυσές σελίδες. Γιατί ο Λαμπρόπουλος προσέφερε τόσα στον ελληνικό πολιτισμό, όσα δεν μπόρεσαν να προσφέρουν αθροιστικά μαζί, όλοι οι υπουργοί Πολιτισμού.
Με θλίβει βαθύτατα η “φυγή” του και νιώθω κι εγώ προσωπικά υποχρεωμένος για τη συμβολή του. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τις στιγμές και τη βοήθεια ενός ανθρώπου που οι επαφές του και οι προσωπικές του φιλίες είχαν να κάνουν με ανθρώπους του διαμετρήματος, ενός Μίκη Θεοδωράκη, ενός Σταύρου Ξαρχάκου, ενός Μάνου Χατζηδάκι που ήταν οι φίλοι του…
Εάν υπάρχει κάτι παρήγορο, είναι ότι σε ανθρώπους με τέτοιο ειδικό βάρος, το μόνο που μπορεί να λείψει είναι η φυσική παρουσία. Γιατί κατά τα άλλα, πάντα θα παρίστανται μέσω της κολοσσιαίας χωρίς υπερβολή προσφοράς τους.
Καλό ταξίδι Κύριε Τάκη.

Δεν είναι υποκειμενική άποψη του Μανώλη Μητσιά ούτε υπερβολή, πρόκειται για τον δημιουργό του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού και τον άνθρωπο που ανέδειξε τους μεγάλους ποιητές μέσα από τη δισκογραφία.

Πρόκειται για τον πιο χαρισματικό παράγοντα της ελληνικής δισκογραφίας που έφερε στην επιφάνεια τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον Μανώλη Μητσιά, τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον Μανώλη Χιώτη, τον Βασίλη Τσιτσάνη, το Δήμο Μούτση, τη Βίκη Μοσχολιού τη Γιώτα Λύδια, τον Μανώλη Αγγελόπουλο, τον Γιώργο Παπασιδέρη, το Νίκο Καράκωστα και πολλούς άλλους σημαντικούς συνθέτες και τραγουδιστές αλλά και τους ποιητές που έως τότε ελάχιστοι γνώριζαν την αξία και το έργο τους.

Ο Γιάννης Ρίτσος, ο Οσυσσέας Ελύτης, ο Νίκος Γκάτσος, ο Γιώργος Σεφέρης, ο Μανώλης Αναγνωστάκης  και άλλοι αξιοποιήθηκαν με τη καινοτόμο (για τότε) πρωτοβουλία του Τάκη Λαμπροπούλου να ντύσει  η ελληνική ποίηση τις μουσικές των μεγάλων συνθετών. Από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του που άγγιξαν την παγκοσμιότητα ήταν το «Άξιον εστί» του Οδυσσέα Ελύτη.

Ο Λαμπρόπουλος έδινε ίσες ευκαιρίες σε όλα τα είδη του ελληνικού τραγουδιού και στο σύγχρονο και στο ρεμπέτικο αλλά και στο δημοτικό τραγούδι που επί Λαμπροπούλου ήταν πολύ ψηλά. Από τους πιο αγαπημένους του στα δημοτικά ήταν ο Στάθης Κάβουρας και η Σοφία Κολλητήρη που τους πίστευε και τους βοήθησε πολύ.

Με την αποχώρηση του Λαμπροπούλου από την Columbia το δημοτικό τραγούδι αποδεκατίσθηκε κυριολεκτικά αφού καμία σημαντική δισκογραφική εταιρεία δεν ασχολέιται πλέον με αυτό. Ακόμη και η ODEON που είχε σημαντικούς καλλιτέχνες του δημοτικού τους έκανε πέρα και έτσι κατέφυγαν σε κάποιες μικροεταιρείς που δεν είχαν τη δύναμη και το κύρος να προχωρήσουν το είδος αυτό.

Εκτός από τους ποιητές στη δισκογραφία ήλθαν ένεκα Λαμπροπούλου και οι ηθοποιοί!

Ο άνθρωπος ήταν επαναστάτης! Αλίκη Βουγιουκλάκη,   Δημήτρης Χορν, Μελίνα Μερκούρη Έλλη Λαμπέτη κ.α. ηχογράφησαν κινηματογραφικά τραγούδια που κάποια ακούγονται ακόμη και σήμερα.

Ακόμη και οι εικαστικοί καλλιτέχνες αξιοποιήθηκαν μέσα από τη δισκογραφία του Λαμπροπούλου αφού καθιέρωσε στα έγχρωμα των μεγάλων δίσκων έργα μεγάλων ζωγράφων όπως του Γιάννη Τσαρούχη, του Μποστατζόγλου κ.α.

Την αίγλη της Columbia αλλά και της εταιρείας Αφοί Λαμπρόπουλοι συμπλήρωνε η μόνιμη ραδιφωνική εκπομπή με τις νέες δισκογραφικές επιτυχίες Columbia που προσέφεραν τα καταστήματα Αδελφοί Λαμπρόποπουλοι. Οι παλοί θα θυμούνται ότι σήμα της εκπομπής ήταν το ταξίμι της ”Συνεφιασμένης Κυριακής”. Η ανταγωνίστρια ODEON είχε ραδιοφωνικό σήμα τους ”Γλάρους” με τον Πάνο Γαβαλά.

-Καλό σου ταξίδι ανεπανάληπτε κε Τάκη

Γ.Μ.

 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ