Κοινό πλαίσιο δράσης και πάλης στην Πανελλαδική σύσκεψη Σωματείων μουσικών

Τα τελευταία χρόνια γίναμε πιο δυνατοί.

Ενώσαμε τη φωνή μας και τη δράση μας για μέτρα προστασίας της υγείας και του εισοδήματός μας.

Κατά την πανδημία έγιναν πιο ορατά και οξύνθηκαν τα προβλήματα του κλάδου μας, αλλά και όλων των καλλιτεχνών. Αποκαλύφθηκαν οι ευθύνες των κυβερνήσεων διαχρονικά, στην εκπαίδευση, ασφάλιση, την όλο και μειούμενη χρηματοδότηση για την ανάπτυξη του μορφωτικού πολιτιστικού επιπέδου της κοινωνίας. Με τα πρώτα μνημόνια καταργήθηκε η υποχρεωτικότητα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, ενώ βγήκαν από τη λίστα των ΒΑΕ οι μουσικοί και οι τραγουδιστές από όλους τους χώρους του κλάδου μας (των νυχτερινών, από την ΕΛΣ, κ.α.). Αντίστοιχα για τους τραγουδιστές του Λυρικού Θεάτρου και τους πνευστούς αυξηθήκαν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Οι ελάχιστες ορχήστρες μειώνονται, οι φορείς συλλογικής διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων είναι ξεκρέμαστοι. Αποκαλύφθηκε με τον πιο γλαφυρό τρόπο η ανασφάλιστη εργασία υπό την πίεση της εργοδοσίας, τα άστατα και χαμηλά μεροκάματα.

Η πανδημία είναι αφορμή μια σειρά εξελίξεις να έρθουν πιο γρήγορα. Η ψηφιακή οικονομία αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομικής ανάπτυξης. Πολλά δις από το Ταμείο ανάκαμψης κατευθύνονται στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους (τηλεοπτικά κανάλια, ιδρύματα, κρατικά εποπτευόμενοι πολιτιστικοί φορείς κ.α). Αυτοί προσπαθούν με ενιαίο τρόπο να απαλλοτριώσουν την αμοιβή μας για την παραχώρηση της άδειας χρήσης της δουλειάς μας. Άμεση ανάγκη να δημιουργηθεί ένα ευρύ μέτωπο Συλλογικών Φορέων Διαχείρισης και Σωματείων για την υπεράσπιση των πνευματικών – συγγενικών δικαιωμάτων μας.

H EE μέσα από πρόσφατη ευρωπαϊκή οδηγία, καλεί τους καλλιτέχνες να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους, αφού η μόνη υποχρέωση της και των κυβερνήσεων είναι να τους παρέχουν εργαλεία για να μπορέσουν να γίνουν επιχειρηματίες του εαυτού τους. Άραγε οι άνεργοι συνάδελφοι μήπως δεν «πούλησαν» καλά τον εαυτό τους; Σε αυτή την κατεύθυνση, ήδη το ΥΠΠΟΑ έχει αναγγείλει «χάρτα για τα εργασιακά των καλλιτεχνών».

Για τους παραπάνω λόγους είναι κρίσιμο ζήτημα η διαμόρφωση και η διεκδίκηση ΣΣΕ για κάθε χώρο που εργάζονται μουσικοί (διεκδικήσεις ακόμα και για τους εργαζόμενους με μπλοκάκι και τις διάφορες καλλιτεχνικές ομάδες που έχουν εταιρική μορφή ΑΜΚΕ κ.α).

Συνάδελφοι μουσικοί, ότι κερδίσαμε ως τώρα, η μάχη για τις συμβάσεις που έχουμε μπροστά μας, σημαίνουν διεκδίκηση, δεν είναι μια απλή διαπραγμάτευση!

Πλέον έχουμε πείρα και αντοχή, προχωράμε μαζί σε αντεπίθεση

Άμεσα θα προχωρήσουμε τη διεκδίκηση ΣΣΕ στο ελεύθερο επάγγελμα ξεκινώντας από τους διοργανωτές συναυλιών και τα ωδεία. Κλιμακώνοντας τη διεκδίκηση μας για τους έκτακτους μουσικούς στις Κρατικές Ορχήστρες (ΚΟΑ, ΚΟΘ), σε συμφωνικές Δήμων και φιλαρμονικές σε όλη την Ελλάδα και στα Κρατικά Θέατρα. Αντίστοιχα θα διαμορφωθεί ελάχιστο αμοιβολόγιο για την εργασία των παραδοσιακών μουσικών όσο αναφορά τις εκδηλώσεις, πανηγύρια κτλ. Σημαντικό μέτωπο πρέπει να ανοίξει για τη μονιμοποίηση μουσικών σε μουσικά σύνολα που εργάζονται για δεκαετίες, αλλά και για την κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων.

Ο ρόλος των σωματείων σήμερα θα πρέπει να είναι η συλλογική οργάνωση για διεκδίκηση και πάλη για τα δικαιώματα μας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες, να προειδοποιήσουν τον κλάδο για αυτούς τους σχεδιασμούς και να μην αποδέχονται την υπάρχουσα κατάσταση, που θέλει σήμερα τα σωματεία υποστηρικτές της ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας, με την ψευδαίσθηση του ρόλου του ρυθμιστή της ελεύθερης αγοράς και της μουσικής βιομηχανίας.

Το λεγόμενο Μητρώο Καλλιτεχνών για πολλούς συναδέλφους θεωρείται σαν ένα πρώτο βήμα προς το κλειστό επάγγελμα, ως λύση στα προβλήματα μας, σαν όπλο στα χέρια του Σωματείου για να μαζικοποιήσει τις διαδικασίες του. Να ξεκαθαρίσουμε ότι το πόσοι μουσικοί μπορούμε να ζήσουμε από τη δουλειά μας δεν εξαρτάται από το αν είναι κλειστό ή ανοιχτό το επάγγελμα, αλλά από τους εργοδότες και την ίδια την αγορά. Αντίστοιχα το ύψος των αμοιβών και των όρων εργασίας δεν το καθορίζει η άδεια εξάσκησης επαγγέλματος, αλλά οι μεγάλοι εργοδότες του κλάδου, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στην προσπάθεια να κοπούν δικαιώματα και αμοιβές. Η κυβέρνηση από την πίεση των Σωματείων μας που οργάνωσαν τη μεγάλη μάζα των Καλλιτεχνών εγκατέλειψε τα σχέδια της για διαχωρισμό μας σε προνομιούχους και μη ,συνδέοντας το Μητρώο μόνο με το επίδομα.

Συγχρόνως με τα παραπάνω πρέπει να επιμείνουμε στην καταβολή αποζημιώσεων μέσω του Μητρώου, χωρίς αποκλεισμό αυτών που γράφτηκαν μετά τις 10/1. Για το διάστημα Αυγούστου μέχρι Δεκέμβρη και για όσο κρατούν οι επιπτώσεις της Πανδημίας στο επάγγελμα μας.

Θεωρούμε ότι βασικό στοιχείο της κλιμάκωσης είναι η άμεση διοργάνωση μαζικών ΓΣ των Σωματείων μας, για να συζητηθούν τα συμπεράσματα της πείρας μας τα τελευταία δύο χρόνια, ένα σχέδιο δράσης για κάθε Σωματείο, που μπορεί να έχει και κοινά στοιχεία, αλλά και ξεχωριστές πρωτοβουλίες. Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τον Πανελλαδικό χαρακτήρα της δράσης των Σωματείων μας, που εκπροσωπούν την πιο πολυπληθή ειδικότητα του κλάδου.

Για το αμέσως επόμενο διάστημα προτείνουμε

Στην Αθήνα στις 26 Φλεβάρη (ημέρα που εμφανίστηκε το πρώτο κρούσμα στη Χώρα μας), κινητοποιούμαστε μετά μουσικής και συμμετέχουμε σε καλλιτεχνικό δρώμενο απαιτώντας μέτρα προστασίας της υγείας, αποζημιώσεις για τους μήνες που πέρασαν, να παρθούν μέτρα ενάντια στην ακρίβεια που όλο και αυξάνει το κόστος ζωής.

  • Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Εργασίας την Πέμπτη 17 Φλεβάρη ώρα 12 το μεσημέρι. Ζητάμε την επιδότηση όλων των μουσικών από Αύγουστο έως Δεκέμβρη, την αναδρομική ένταξη των μουσικών που έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Καλλιτεχνών μετά τις 10/1/2021, την επίλυση προβλημάτων στους δικαιούχους του Εποχικού Βοηθήματος και την άμεση καταχώρηση των ενσήμων του 2021 στους δικαιούχους των επιδοτήσεων.

  • Στις άλλες πόλεις της Χώρας μπορούν να γίνουν κινητοποιήσεις σε Δήμους και Περιφέρειες βάζοντας αιτήματα ενόψει και της καλοκαιρινής περιόδου, για δωρεάν παραχώρηση χώρων, εξοπλισμού και για χρηματοδότηση μουσικών παραστάσεων από καλλιτέχνες της περιοχής, ελάχιστο αμοιβολόγιο ανά σχήμα, ρήτρα ακύρωσης συναυλίας, το οποίο μπορούμε να το θεσμοθετήσουμε και με ΣΣΕ με την ΚΕΔΕ.

  • Παλεύουμε να γίνει ΣΣΕ και με το σύνδεσμο διοργανωτών που θα προβλέπει συγκεκριμένη αμοιβή και για την παραχώρηση της χρήσης του ψηφιακού υλικού.

  • Απαλλαγή ή σημαντική μείωση των Δημοτικών τελών για μικρά μαγαζιά εστίασης που απασχολούν μουσικούς.

  • Προχωράμε τις ΣΣΕ για έκτακτους μουσικούς στην ΕΛΣ , στις Κρατικές ορχήστρες, στο Δ. Αθηναίων και την ΕΡΤ με βάση τους όρους που ήδη έχουμε επεξεργαστεί. Για την ΕΡΤ σε συνεργασία με το επιχειρησιακό Σωματείο ανοίγουμε το ζήτημα της μονιμοποίησης των συμβασιούχων μουσικών και χορωδών.

  • Προχωράμε τη ΣΣΕ στην Τηλεόραση με τους όρους που ήδη έχουμε διαμορφώσει συλλογικά , ξεκινώντας από την ΕΡΤ και κάποιες μουσικές εκπομπές εξωτερικών παραγωγών που έχουμε μια καλύτερη επαφή με τους εργαζόμενους μουσικούς σε αυτά.

  • Διαμόρφωση αμοιβολογίου στους παραδοσιακούς μουσικούς μέσα από μαζική συλλογική συζήτηση με τους εργαζόμενους του χώρου. Σε αυτή τη συζήτηση μπορούν να συμβάλουν και τα Σωματεία της επαρχίας.

  • Αντίστοιχα υπάρχει άμεση ανάγκη για ΣΣΕ στα ξενοδοχεία. Καλούμε σε συζήτηση για τη διαμόρφωση των όρων εργασίας και αμοιβής τα Σωματεία Μουσικών και τα Παραρτήματα του Συλλόγου σε περιοχές που αποτελούν τουριστικό προορισμό.

  • Τέλος πρέπει να ανοίξει η συζήτηση και για τα πιο μικρά μαγαζιά εστίασης που απασχολούν μουσικούς.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ :

ΕΥΒΟΙΑΣ-ΖΑΚΥΝΘΟΥ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ-ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ-ΚΡΗΤΗΣ(ΗΡΑΚΛΕΙΟ)-ΛΑΡΙΣΑΣ-

ΣΑΜΟΥ-ΤΡΙΚΑΛΩΝ-ΧΑΝΙΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Ο.Τ.Α.

ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Ε.Τ.Ε.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΟΡΧΗΣΤΡΩΝ ΧΟΡΩΔΙΑΣ ΕΡΤ Σ.Ε.ΚΟ.Χ.ΕΡΤ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΣΥ.Μ.Φ.Π.Ο.Δ.Α.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Σ.Μ.Δ.Ε.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ-ΠΕΙΡΑΙΩΣ «Η ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑ»

ΡΟΔΙΑΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ «Ο ΑΠΟΛΛΩΝ»

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ