Η κ. Μενδώνη ήρθε στο υπουργείο Πολιτισμού έχοντας δύο στήλες στην ατζέντα της. Η μία στήλη είναι να σβήσει ό,τι έχει γίνει στα τέσσερα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, καλό, κακό, ελλιπές, δεν έχει σημασία. Αρκεί που δεν έγινε από εκείνην. Το δεύτερο να σβήσει όλες τις αντιστάσεις της αρχαιολογικής κοινότητας προς εξυπηρέτηση των διαφόρων υποτιθέμενων επενδυτών.
Του Γιάννη Αντωνιάδη*
Την περασμένη εβδομάδα έκλεισαν τέσσερις μήνες από την ορκωμοσία της Λίνας Μενδώνη ως υπουργού Πολιτισμού. Αν έπρεπε να αποδοθεί με δύο λέξεις η πολιτεία της υπουργού Πολιτισμού θα μπορούσε να ήταν ο τίτλος Ολική Επαναφορά. Τι ήρθε πίσω λοιπόν; Το παλιό καθεστώς με όλα τα πρόσωπα, τις δεσμεύσεις τους και τα γραμμάτια που πρέπει να εξοφληθούν. Η αντικατάσταση του αρχιφύλακα της Ακρόπολης με ψευδείς κατηγορίες την πρώτη εβδομάδα ανάληψης των καθηκόντων της υπουργού προκειμένου να επανέλθει η κανονικότητα με την κατάληψη της θέσης από την επικεφαλής της ΔΑΚΕ έδωσε το στίγμα. Ακολούθησε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων με την εκδίωξη της διοίκησης και η προσπάθεια δυσφήμησης του έργου που γινόταν, η παύση της διοίκησης του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και των ανθρώπων που ανέδειξαν ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στον χώρο του ΥΠΠΟΑ με την εξαφάνιση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ μέσω εικονικών δανείων σε υπαλλήλους. Η επανάκαμψη του κ. Τσακοπιάκου, αρχισυνδικαλιστή της ΠΑΣΚΕ, κύριου υπεύθυνου για το σκάνδαλο του Ταμείου Αλληλοβοήθειας, ως άτυπου αλλά και επίσημου συνομιλητή της υπουργού. Ο ακρωτηριασμός του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας με την επανάκαμψη της κ. Σταματούδη ως προέδρου μιας νομοπαρασκευαστικής επιτροπής και τελικά η εκδίωξη του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού με δελτίο Τύπου. Τέλος, η βίαιη παύση της άνοιξης του ΚΘΒΕ, με την αποπομπή διοικητικού συμβουλίου και καλλιτεχνικού διευθυντή, είναι το κερασάκι στην τούρτα αυτής της σειράς των αυταρχικών πρακτικών.
Θα μπορούσε κάποιος να πει, όπως και αναφέρθηκε από γνωστό ηθοποιό στο Διαδίκτυο, ότι έτσι γίνεται πάντα, κάθε κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να βάζει τους δικούς της ανθρώπους. Προσπαθούν να ξεχάσουν ότι η προηγούμενη υπουργός κ. Μυρσίνη Ζορμπά ξεκίνησε τη διαδικασία πλήρωσης των θέσεων των πολιτιστικών οργανισμών με προκηρύξεις, διαδικασία που ακυρώθηκε με διάταξη νόμου φέτος το καλοκαίρι από την κυβέρνηση των «αρίστων», ακριβώς γιατί φοβούνται την αξιοκρατία και την επιλογή.
Αυτό όμως που χαρακτηρίζει τους τέσσερις μήνες της θητείας της κ. Μενδώνη στο υπουργείο Πολιτισμού είναι μια αγωνία να δείξει προς το Μέγαρο Μαξίμου ότι είναι καλή υπουργός και εκτελεί αμέσως τις εντολές, καθώς δεν προέρχεται από τη Ν.Δ. (μην ξεχνάμε ότι διαγράφηκε από το ΚΙΝ.ΑΛΛ. με την ανάληψη των καθηκόντων της). Είναι χαρακτηριστικό ότι καταργεί τις διοικήσεις (ΟΠΙ, ΚΘΒΕΕ) με δελτίο Τύπου και χωρίς να περιμένει να βγει το αντίστοιχο ΦΕΚ. Έτσι φτάνουμε σε γελοίες καταστάσεις, άλλα ονόματα να υπάρχουν στο δελτίο τύπου και άλλα στο ΦΕΚ, όπως έγινε στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΠΙ.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι ότι για την υπουργό ο χρόνος σταμάτησε τον Δεκέμβριο του 2014, που έφυγε από γενική γραμματέας του υπουργείου. Τίποτε καλό δεν έγινε μετά, όλα τα πρόσωπα που βρήκε σε οργανισμούς απαξίωσε και να τα δει για πέντε λεπτά, όλα θα τα καταργήσει, ακριβώς γιατί δεν μπορεί να έγινε τίποτε καλό μετά τον Δεκέμβριο του 2014. Έτσι, ακόμα και έκπτωτες εταιρείες σε έργα, όπως αυτό της ψηφιοποίησης, επανέρχονται μετά βαΐων και κλάδων.
Τέλος, θα έπρεπε να αφιερώσουμε λίγες λέξεις για τον γενικό γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού. Η θέση προβλέφθηκε με απόφαση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη, αμέσως μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του. Διορίστηκε στις αρχές Αυγούστου ο κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης, προερχόμενος από το Ίδρυμα Νιάρχος. Υποτίθεται ότι έχει υπό την εποπτεία του και χαράσσει πολιτική για όλο τον σύγχρονο πολιτισμό, δηλαδή όλα τα κρατικά θέατρα, τα σύγχρονα μουσεία, τα πνευματικά δικαιώματα, τα θέματα βιβλίου, κινηματογράφου. Μέχρι στιγμής θα μείνει στην ιστορία ως Νικόλας ο Αόρατος. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και σήμερα δεν έχει υπογράψει ούτε ένα έγγραφο, καθώς ακόμα δεν του έχει δοθεί δικαίωμα υπογραφής.
Η κ. Μενδώνη ήρθε λοιπόν στο υπουργείο Πολιτισμού έχοντας δύο στήλες στην ατζέντα της. Η μία στήλη είναι να σβήσει ό,τι έχει γίνει στα τέσσερα χρόνια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, καλό, κακό, ελλιπές, δεν έχει σημασία. Αρκεί που δεν έγινε από εκείνην. Το δεύτερο να σβήσει όλες τις αντιστάσεις της αρχαιολογικής κοινότητας προς εξυπηρέτηση των διαφόρων υποτιθέμενων επενδυτών. Το Ελληνικό ήταν η αρχή, ακολουθεί ο Σταθμός Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη, θα πάρει σειρά η παλιά πόλη των Χανίων, της Ρόδου, τα τείχη του Ηρακλείου, ό,τι υποτίθεται ότι εμποδίζει την τουριστική ανάπτυξη. Άφησα εκτός αυτού του μικρού σημειώματος την υπόθεση “Τζόκερ”, η οποία είναι χαρακτηριστικό δείγμα του τι μπορεί να γίνει από την κοινή δράση αστυνομικής αυθαιρεσίας και λογοκρισίας.
Ολική επαναφορά λοιπόν στην κανονικότητα, όπως ορίζεται τουλάχιστον από τη Νέα Διακυβέρνηση.
* Ο Γιάννης Αντωνιάδης είναι πρώην πρόεδρος Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, δικηγόρος