Ανεξέλεκτη διαρροή πνευματικών δικαιωμάτων από τα live streaming

To live streaming είναι ένα νέο  παγκόσμιο φαινόμενο που άνθησε λόγω των συνθηκών που επέβαλε η επιδημία του κορονοϊού. Γνωρίζει μεγάλη επιτυχία σ’ όλη την Ευρώπη αλλά και στην Αμερική. Καθώς παρατηρήσατε και οι Έλληνες δεν έμειναν πίσω σε αυτό το νέο προϊόν. Πραγματοποιήθηκαν πολλές ιντερνετικές συναυλίες διαφόρων μεγεθών, άλλες δωρεάν και πολλές με εισιτήριο. Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία όλες είχαν κάποια αποδοχή και κάλυψαν τα έξοδά τους που δεν είναι και λίγα (στούντιο, συνεργείο βιντεοσκόπησης, σκηνοθέτης, φωτιστές ηχολήπτες, μουσικοί, τραγουδιστές, παρουσιαστές, έξοδα server, κ.λπ.) Κέρδη επέφεραν λίγες αλλά τα ποσά ήταν σημαντικά και έδωσαν ανάσα στους διοργανωτές και τους καλλιτέχνες.

Οι περισσότερες συναυλίες διοργανώθηκαν από σοβαρές επιχειρήσεις και τηρήθηκαν όλες οι υποχρεώσεις που απορρέουν μέσα από ένα τέτοιο project. Aρκετές όμως διοργανώθηκαν από περιστασιακούς διοργανωτές χωρίς καμία γνώση και ευθύνη και γρήγορα θα βρεθούν στα ακροατήρια των δικαστηρίων.

Εκτός του ότι δεν έχουν φροντίσει για τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους στους συντελεστές των παραστάσεων, δεν φρόντισαν να εφοδιαστούν και την απαιτούμενη άδεια για την χρήση των πνευματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από την χρήση των τραγουδιών που ακούστηκαν αλλά ούτε ενημερώθηκαν για το αμοιβολόγιο που λόγω του ότι το live steaming είναι ένα νέο προϊόν κανένας δεν γνωρίζει ποίο είναι.

Αν είχαν ζητήσει την άδεια χρήσης από τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων (ΕΔΕΜ και ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΡΙΣΗ) θα γνώριζαν τι και πόσο θα πληρώσουν. Τη στιγμή όμως που παρανόμησαν οι οργανισμοί μπορεί να ζητάνε ότι θέλουν!  Εδώ δεν πρόκειται για εφάπαξ αμοιβή όπως τα κέντρα και τα πανηγύρια, θα καταβληθούν δικαιώματα με βάση τα εισιτήρια που έλαβε η κάθε παράσταση. Για όποιους είχαν αναθέσει την πώληση εισιτηρίων στο Viva.gr, οι πωλήσεις αποδεικνύονται εύκολα και δεν μένει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. ‘Οποιοι όμως εισέπραξαν μόνοι τους τα αντίτιμα των εισιτηρίων θα κληθούν να αποδείξουν τα έσοδά τους.

‘Όσο για την χρήση των μουσικών έργων, ευτυχώς που όλες αυτές οι συναυλίες είναι μαγνητοσκοπημένες και αναρτημένες στο Yutube και αποδεικνύεται το περιεχομενό τους και κάποια στιγμή θα κληθούν οι διοργανωτές να καταβάλουν τα αντίστοιχα δικαιώματα αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές που απορρέουν από την χρήση. Η δυσκολίες θα προκύψουν από δημιουργούς που δεν έχουν εκχωρήσει τα δικαιώματά τους σε Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης και θα διεκδικήσουν μόνοι τους την αμοιβή τους.

Εκτός όμως από τις ιντερνετικές συναυλίες ανυπολόγιστη διαρροή πνευματικών δικαιωμάτων προκύπτει και από τα WEB ραδιόφωνα που είναι χιλιάδες και λειτουργούν ενεξέλεκτα μιας και η ΕΔΕΜ που εκπροσωπεί το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού ρεπερτορίου δεν έχει καταφέρει ακόμη να προβεί σε αντίστοιχες συμβάσεις.

Το ότι η ευρωπαϊκή οδηγία για αμοιβή πνευματικών δικαιωμάτων δεν έχει ενσωματωθεί ακόμη στον ελληνικό νόμο, δεν απαγορεύει σε κανένα δημιουργό να ζητήσει την νόμιμη αμοιβή από κάθε ψηφιακή δραστηριότητα.

Γι αυτό ας προσέχουν κάποιοι χρήστες και να γνωρίζουν ότι σύντομα θα λογοδοτούν για κάθε τους δραστηριότητα, δεν είναι αμπέλι ξέφραγο τα Πνευματικά δικαιώματα και δεν μπορεί να τα χρησιμοποιεί κανένας ανεξέλεγκτα. Κάποιοι θα θυμούνται ότι η ΑΕΠΙ είχε πάνω από 5000 δικαστήρια το χρόνο. Δεν άλλαξε κάτι ως προς τις υποχρεώσεις των χρηστών, απλά η υπολειτουργία των οργανισμών λόγω της πανδημίας τους αφήνει προσωρινά χαλαρούς.

Γ.Μ.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on tumblr