Ανοικτή Επιστολή της Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας προς τον Γ.Γ. του Κ.Κ.Ε. Δημήτριο Κουτσούμπα, για τη δημιουργία διασπαστικού σωματείου στο χώρο των τραγουδιστών

Αξιότιμε Κύριε Γενικέ Γραμματέα της Κ.Ε. του ΚΚΕ, 

η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας είναι το επίσημο Σωματείο των τραγουδιστών της Ελλάδας. Ιδρύθηκε το 1980 και το καταστατικό της αναγνωρίστηκε επίσημα με τον αύξοντα αριθμό 9331 ειδ. 2595/10/06/80 Πρωτοδικείο Αθηνών. Η ΕΤΕ είναι πρωτοβάθμιο πανελλαδικό Σωματείο και είναι μέλος της ΠΟΘΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος), του ΕΚΑ (Εργατικού Κέντρου Αθηνών) και της FIA (FEDERATION INTERNATIONAL DES ACTEURS).Με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων εκπροσωπείται στη Γ.Σ.Ε.Ε. μέσω της ΠΟΘΑ.Η ΕΤΕ συστάθηκε με την προτροπή του τότε προέδρου της ΕΜΣΕ Μάνου Λοϊζου.

Σκοπός της ίδρυσης ήταν η συσπείρωση των τραγουδιστών γύρω από έναν συνδικαλιστικό φορέα, που θα έχει σαν στόχο την επίλυση ζητημάτων , όπως το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό, το εργασιακό (Συλλογικές Συμβάσεις)- αλλά κυρίως την ψήφιση Νόμου για τα Συγγενικά Δικαιώματα και την δημιουργία εισπρακτικού φορέα. Η πρώτη Γενική Συνέλευση (και στη συνέχεια εκλογές) έγινε στις 26 Απριλίου το 1980 στην Μπουάτ “Διαγώνιος “Αδριανού 111, στην Πλάκα.

Η ΕΤΕ δραστηριοποιήθηκε αμέσως με άμεσους στόχους την ψήφιση Νόμου για τα συγγενικά δικαιώματα, την ίδρυση εισπρακτικού φορέα και το ασφαλιστικό.
Ψηφίστηκε ο νόμος 1075/80 για τα συγγενικά δικαιώματα και 1064/80 για την κασετοπειρατεία. Ψηφίζεται στις 27/04/83 στη Γενική Συνέλευση της ΕΤΕ στη μπουάτ “Ζυγός“ η εκπροσώπηση της ΕΤΕ στη ΓΣΕΕ από την ΠΟΘΑ. Στην πορεία της η ΕΤΕ (η οποία στο τέλος της δεκαετίας του `80 αριθμούσε 1.100 μέλη) συμμετείχε ενεργά σε κοινωνικούς (εκατοντάδες εκδηλώσεις για τις ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες) και συνδικαλιστικούς αγώνες (Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, παραστάσεις σε Επιθεωρήσεις Εργασίας και δικαστήρια για τους συναδέλφους που αντιμετώπιζαν προβλήματα με τους εργοδότες).

Από την ίδρυσή της μέχρι την ψήφιση του ν2121/93, η ΕΤΕ τόσο από τις συνδρομές των μελών της, όσο κι από τις δύο μεγάλες συναυλίες στο Ολυμπιακό Στάδιο (που ο τότε πρόεδρος της ΕΤΕ Δημήτρης Μητροπάνος, κάλεσε και τα σωματεία του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου (ΠΜΣ) και της Ένωσης Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδας (ΕΜΣΕ) να συμμετάσχουν και μοιράσθηκαν ισομερώς τα έσοδα για την ενίσχυση των σωματείων με κυρίαρχο σύνθημα: “Περισσότερο Ελληνικό Τραγούδι“), καθώς και επιχορηγήσεις από το ΥΠΠΟ συνέβαλε οικονομικά τα μέγιστα, διότι έπρεπε να καταβάλει αμοιβές προς τους νομικούς συμβούλους της, αμοιβές για γνωμοδοτήσεις Ελλήνων και ξένων νομικών, ταξίδια νομικών στο εξωτερικό κ.α.

Τελικά, με το νέο νόμο 2121/93, οι τραγουδιστές αποκτούν επιτέλους δικαίωμα αμοιβής από την δημόσια εκτέλεση. Κατόπιν πολλών αγώνων και πρωτοβουλιών της ΕΤΕ, το 1997 αδειοδοτείται και δημιουργείται ο Εισπρακτικός Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης “Ερατώ“, ο οποίος φιλοξενείται στα γραφεία της ΕΤΕ για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας επί σαράντα συναπτά έτη δίνει τους αγώνες για την επίλυση των προβλημάτων του κλάδου με προτάσεις και συνεχή παρουσία ενώπιον επιτροπών, δημόσιων φορέων, κρατικών υπηρεσιών και της πολιτικής ηγεσίας της χώρας. Η ανεξάρτητη πορεία της συνεχίζεται για την υπεράσπιση των συμφερόντων όλων των τραγουδιστών και του κλάδου μας και υπέρ της πολιτιστικής αναβάθμισης του ελληνικού τραγουδιού και του τόπου μας.

Η ΕΤΕ πέραν των άλλων αγώνων της για τα προβλήματα του κλάδου μας, απλόχερα συνεισέφερε όλη τη δύναμή της για την ευόδωση της υπόθεσης των συγγενικών δικαιωμάτων των τραγουδιστών μέσα από την πλήρη αντιπροσωπευτικότητα και μαζικότητα του κλάδου. Και μάλιστα σε μία περίοδο που δυνάμεις επιδίωκαν τη σύσταση άλλου φορέα συγγενικών δικαιωμάτων παράλληλα με ιδιωτικό φορέα πνευματικών δικαιωμάτων, ανέτρεψε την κυοφορούμενη αυτή κατάσταση προς όφελος των εργαζομένων και της συνεταιριστικής ιδέας μέσα από την δημιουργία ανεξάρτητου οργανισμού συλλογικής διαχείρισης.

Η ΕΤΕ, όπως είναι φυσικό άλλωστε, πάντοτε είχε και θα έχει λόγο για όλα τα θεσμικά και εργασιακά θέματα του κλάδου και θα επιδιώκει τα συμφέροντα όλων των τραγουδιστών με βάση τους σκοπούς και τους όρους του καταστατικού της.

Σε ό,τι αφορά τα συγγενικά δικαιώματα η ΕΤΕ έχει αναπτύξει τις θέσεις της και επιδιώκει την επίτευξή τους πάντα με γνώμονα τη διασφάλιση των συμφερόντων των δικαιούχων και την ανάπτυξη υγιούς συνεταιριστικού περιβάλλοντος στα πλαίσια λειτουργίας των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης και της εφαρμογής των σχετικών Νόμων 2121/93 και 4481/2017.

1. Η ΕΤΕ επίσημα με ανακοίνωσή της από το 2017, δεν αποδέχεται τον υφιστάμενο τρόπο κατανομής του συγγενικού δικαιώματος μεταξύ δισκογραφικών εταιριών-τραγουδιστών-μουσικών. Οι δισκογραφικές εταιρίες εισπράττουν το 50% του δικαιώματος ενώ οι τραγουδιστές και οι μουσικού εισπράττουν από 25%. Θεωρούμε αυτή την κατανομή εντελώς άδικη, η οποία λειτουργεί για πολλά χρόνια εις βάρος των καλλιτεχνών τραγουδιστών και μουσικών και μάλιστα με το δεδομένο ότι οι δισκογραφικές εταιρίες εδώ και αρκετά χρόνια δεν ανταποκρίνονται στο ρόλο τους, δηλαδή να παράγουν ελληνόφωνα ηχογραφήματα και δίσκους Ελλήνων καλλιτεχνών, παρά μόνο αποτελούν πόλους εξυπηρέτησης των ξένων ρεπερτορίων και ιδίως των αγγλόφωνων, έχοντας περιορίσει την ελληνική παραγωγή στο ελάχιστο. Η ΕΤΕ διεκδικεί ισομερή κατανομή κατά 1/3 για την κάθε κατηγορία δικαιούχων.

2. Η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας, δεκαετίες υποστηρίζει έμπρακτα το αίτημα για «ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ» στη δημόσια εκτέλεση από τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και μάλιστα το αίτημα αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό στην κοινωνία για την προάσπιση του μουσικού μας πολιτισμού, από στοιχεία που δυστυχώς επιβάλλουν οι ξένες πολυεθνικές δισκογραφικές εταιρίες που επιχειρούν στη χώρα μας και τα συμφέροντά τα οποία εκπροσωπούν. Σε καμία περίπτωση το αίτημα αυτό δεν πρέπει να προωθηθεί για λόγους επαιτείας από τους χρήστες των έργων μας, οι οποίοι ούτως ή άλλως λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με βάση τα δικά τους συμφέροντα. Η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας έχει αρμοδίως καταθέσει πρόταση στην Πολιτεία προ ετών και επιμένει στη θέση της για θεσμική ενίσχυση του ελληνικού ρεπερτορίου σε σχέση με το ξένο ρεπερτόριο, ανάλογη με το Γαλλικό μοντέλο, ούτως ώστε υπό οιαδήποτε συνθήκη να προστατεύεται το Ελληνικό ρεπερτόριο με απόδοση εσόδων από τη δημόσια εκτέλεση, με ποσοστό 70% υπέρ του Ελληνικού ρεπερτορίου

3. Η Ε.Τ.Ε. υποστηρίζει την δημοκρατική ισοτιμία της ψήφου μεταξύ των μελών του ο.σ.δ. «Ερατώ» και διατρανώνει την αντίθεσή της στη βούληση της διοίκησης του η οποία εκφράστηκε στην τελευταία Γενική Συνέλευση του Οργανισμού να κατηγοριοποιήσει τα 365 τακτικά μέλη του οργανισμού σε τρεις κατηγορίες διαφορετικής δυναμικότητας ανάλογα με το εισόδημα που αποκτούν από τις εισπράξεις του δικαιώματος. Δηλαδή οι «πλούσιοι» να έχουν πέντε ψήφους, οι «λιγότερο πλούσιοι» να έχουν τρεις ψήφους και οι «πτωχοί» να έχουν μία ψήφο στη Γενική Συνέλευση του οργανισμού. Ακόμη πιο σκανδαλώδης είναι η μεταχείριση της τάξης των μη τακτικών μελών, των με αμφισβητούμενα κριτήρια χαρακτηρισθέντων «Επωφελουμένων» οι οποίοι δεν έχουν καμία ψήφο παρά τις αντίθετες συστάσεις του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), δηλαδή δεν εκπροσωπούνται καθόλου στη Γενική Συνέλευση «δίκαια και αναλογικά» και ο αριθμός τους ανέρχεται σε πάνω από χίλια μέλη. Δηλαδή η Ε.Τ.Ε. ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ σε έναν οργανισμό ο οποίος έχει πάνω από χίλια τετρακόσια μέλη-δικαιούχους του συγγενικού δικαιώματος (τακτικών και επωφελουμένων), ο οργανισμός αυτός να ελέγχεται πλήρως από μία ομάδα μερικών δεκάδων τακτικών μελών που θα έχουν πέντε ή τρεις ψήφους στη Γενική Συνέλευση, έχοντας τη δυνατότητα να αποφασίζουν αυτοί και μόνο για την τύχη των υπολοίπων. Η ΕΤΕ έχει ήδη προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των αποφάσεων της Γ.Σ. της 5-11-2020 του ο.σ.δ. «Ερατώ».

  1. Η Ε.Τ.Ε. σε κάθε περίπτωση, διαφωνεί με οποιαδήποτε αλλαγή του υφιστάμενου κανονισμού διανομής του ο.σ.δ. «Ερατώ» που θα καταστήσει την πλειονότητα των μελών (τακτικών και επωφελουμένων) τραγουδιστών φτωχότερα προς όφελος των ολίγων επωνύμων “STARS”, που διεκδικούν μονομερώς και πέρα από κάθε έννοια δικαίου μέσα από τα πλασματικά και καθοδηγούμενα playlists των συστημικών ραδιοτηλεοπτικών μέσων τη «μερίδα του λέοντος» από τις εισπράξεις του συγγενικού δικαιώματος συνολικά, αγνοώντας την επιβεβλημένη χρήση του ειδικού μορφοτύπου στη δημόσια εκτέλεση από τα καταστήματα-χρήστες που αποφέρουν και τα μεγαλύτερα έσοδα, στον οποίο θα πρέπει να περιγράφεται η χρήση των ερμηνειών των τραγουδιστών και που ακόμη δεν εφαρμόζεται αξιόπιστα και με βάση τα δεδομένα του Ν.4481/2017 περί πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων. Επίσης το συνολικό κόστος για την είσπραξη του συγγενικού δικαιώματος δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το προβλεπόμενο από το νόμο κόστος.
  2. Η Ε.Τ.Ε. θεωρεί ότι οι Διοικήσεις των συλλογικών φορέων πρέπει να προκύπτουν από αξιόπιστες και αδιάβλητες διαδικασίες με σεβασμό στους Νόμους και τις καταστατικές προδιαγραφές. Δε νοείται εκλογική διαδικασία με πλημμελή λειτουργία της εφορευτικής επιτροπής, ηλεκτρονική ψηφοφορία εξ αποστάσεως χωρίς τον πλήρη έλεγχο της εφορευτικής επιτροπής, χρήση κατά κόρον εξουσιοδοτήσεων για συμμετοχή μελών στην εκλογική διαδικασία χωρίς γνήσιο υπογραφής, μη υπογραφή πρακτικού αρχαιρεσιών από τον Πρόεδρο της εφορευτικής επιτροπής και απόσυρση της υπογραφής μέλους κλπ. Θα περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απόφαση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας στην προσφυγή μελών κατά των αρχαιρεσιών του ο.σ.δ. «Ερατώ» της 14&15/5/2019. 6. Η ΕΤΕ το Σωματείο των Ελλήνων Τραγουδιστών που μέσα από τις τάξεις του δόθηκαν εδώ και δεκαετίες όλοι οι αγώνες και ξόδεψε σημαντικά χρηματικά ποσά από το ταμείο της για τη δημιουργία του ο.σ.δ. «Ερατώ» υποστηρίζει τη δημιουργία ειδικού ταμείου αλληλοβοηθείας,θεσμοθετημένου με ποσοστιαία κράτηση επί των εσόδων, ούτως ώστε να αναπτυχθεί και ο κοινωνικός ρόλος του ο.σ.δ. «Ερατώ».
  3. 7. Η Ε.Τ.Ε. ΔΕΝ ΑΝΕΧΕΤΑΙ ΑΛΛΟ την ποδηγέτηση των συμφερόντων των τραγουδιστών από τα συντεταγμένα συμφέροντα μερίδας Πολυεθνικών Δισκογραφικών Εταιριών που επιθυμούν να ελέγχουν πλήρως την υπόθεση των Συγγενικών Δικαιωμάτων, αγνοώντας ότι χωρίς καλλιτέχνες δεν υπάρχει τέχνη και κατά συνέπεια αντικείμενο να εκμεταλλευτούν. Λυπούμαστε που κάποιοι λίγοι αλλά ισχυροί συνάδελφοί μας εξυπηρετούν μόνο τα συμφέροντά τους εις βάρος των υπολοίπων. 8. Η ΕΤΕ προς αντιμετώπιση όλων των διαφαινομένων προβλημάτων που αναπτύσσονται στο χώρο των συγγενικών δικαιωμάτων και προκειμένου το συγγενικό δικαίωμα να μην έχει τις δυσμενείς επιπτώσεις που δημιουργήθηκαν στο χώρο του πνευματικού δικαιώματος, ανέπτυξε πρωτοβουλία για τη δημιουργία νέου συνδικαλιστικού οργάνου ειδικού σκοπού και με αντικείμενο τα συγγενικά δικαιώματα, στο οποίο θα εγγράφονται τραγουδιστές- μουσικοί-αυτοπαραγόμενοι καλλιτέχνες και μικροπαραγωγοί που υποστηρίζουν το ελληνικό τραγούδι με σκοπό της προάσπιση των δικαιωμάτων τους και αναμένεται η έγκριση του καταστατικού του.
  4. Κύριε Γενικέ Γραμματέα της Κ.Ε. του ΚΚΕ, Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και πολλά άλλα σημεία της όλης δράσης μας και των θέσεών μας όμως δε θα επεκταθούμε περισσότερο. Αυτό που θέλουμε να πούμε και είναι ηλίου φαεινότερο, είναι ότι η παρουσία της ΕΤΕ είναι δυσάρεστη σε οργανωμένα μεγαλοσυμφέροντα του κλάδου μας.
  5. Δυστυχώς απ’ ότι φαίνεται ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης και απόσβεσης των διεκδικήσεων της ΕΤΕ που ήταν είναι θα είναι υπέρ των εργαζομένων και του δικαίου, είναι η δημιουργία ενός άλλου σωματείου τραγουδιστών το οποίο δεν θα είναι τόσο δυσάρεστο στα ώτα των ισχυρών και αυτό προφανώς είναι επιδίωξη των συστημικών συμφερόντων που αναπτύσσονται στο χώρο μας. Λυπούμεθα διότι η προσπάθεια αυτή βρίσκει ανταπόκριση και υποστήριξη από μερίδα σωματείων που πρόσκεινται στο ΚΚΕ και στο ΠΑΜΕ.  Το φερόμενο ως νέο σωματείο τραγουδιστών με την επωνυμία Πανελλήνιο Σωματείο Ελλήνων Τραγουδιστών ουσιαστικά προέρχεται από ενέργειες που ελέγχονται από τη διοίκηση του ο.σ.δ. «Ερατώ» και ο σκοπός δημιουργίας του είναι η διάσπαση του συνδικαλιστικού χώρου των τραγουδιστών μέσα από μία αποστασία που επιδιώκει την αποδυνάμωση του Ιστορικού Σωματείου της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδας αλλά και εξασθένιση των δίκαιων αιτημάτων και διεκδικήσεών της.Τονίζουμε πως το συγκεκριμένο σωματείο… δεν έχει ακόμη εγκεκριμένο καταστατικό και εκλεγμένη διοίκηση. Φυσικά οι ναύτες με τους εφοπλιστές δεν είναι δυνατόν να έχουν ίδιες διεκδικήσεις… το παράδοξο όμως εδώ είναι ΠΩΣ;; το σωματείο του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου (του οποίου είναι γνωστό ότι η Διοίκηση πρόσκειται στο ΚΚΕ και συμμετέχει ανελλιπώς στις διοργανώσεις του ΠΑΜΕ) και το Κομουνιστικό Κόμμα Ελλάδας συνυπάρχουν σε αυτή την προσπάθεια, χωρίς να λαμβάνουν υπ’ όψιν τις θέσεις και τις διεκδικήσεις της Ένωσης Τραγουδιστών Ελλάδας (ΕΤΕ) και μάλιστα να αποκλείουν την ΕΤΕ από δημοσιεύματα που αφορούν τους κοινούς πρόσφατους αγώνες μέσα από τις διοργανώσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος για την υποστήριξη των καλλιτεχνών και του Πολιτισμού μας ένεκα της πανδημίας, πριμοδοτώντας έτσι ηχηρώς και μεγαλοφώνως το υπό σύσταση νέο σωματείο των τραγουδιστών;;
  6.  Εάν το νέο αυτό σωματείο είναι ένα κομματικό σωματείο που ανήκει στις τάξεις του ΚΚΕ, τότε αυτό θα πρέπει να γίνει γνωστό και κατανοητό στα μέλη και στο χώρο των τραγουδιστών, ούτως ώστε καθένας να κάνει την επιλογή του. Σας δηλώνουμε ότι η Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδας εδώ και σαράντα χρόνια έδωσε και συνεχίζει να δίνει αγώνες για τα συμφέροντα των τραγουδιστών και δίνει ανελλιπώς το παρόν. Η οποιαδήποτε προσπάθεια αποπροσανατολισμού των μελών- τραγουδιστών από τις δίκαιες θέσεις της ΕΤΕ από όπου κι αν μεθοδεύεται, δημιουργεί σοβαρές υποψίες για υπονόμευση των διεκδικήσεων του κλάδου μας και εξυπηρέτηση αλλότριων συμφερόντων.
  1. Αξιότιμε Κύριε Γ.Γ. της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ θα αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απάντησή σας.

    ΣΑΡΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

    ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
    Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΕΤΑΙ – ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ

    Για το ΔΣ της ΕΤΕ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΝΔΡΑΣ

    Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΥΔΡΑΙΟΣ

     

 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ