OEOHARAKIS MARIANNA

Μαριάννα Χατζοπούλου Η τελευταία μεγάλη κυρία

Από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε το «Πάλκο» δώσαμε μεγάλη προτεραιότητα στους στυλοβάτες του Ελληνικού τραγουδιού και ασχοληθήκαμε με ουσιαστικές αξίες ανεξαρτήτως εμπορικότητας και προβολής . Παρουσιάσαμε καλλιτέχνες  παραγκωνισμένους από το Σύστημα,  που παρά τη μεγάλη τους προσφορά, στη νεότερη γενιά ήταν σχεδόν άγνωστοι και αμελητέοι. Μεταξύ αυτών ήταν και η αξεπέραστη τραγουδίστρια Μαριάννα Χατζόπουλου. Για να είμαι ειλικρινής την αναδρομή στο συγκεκριμένο πρόσωπο έκανα με αφορμή μια συζήτηση που έτυχε να έχω πρόσφατα με το Τέρη Χρυσό που μου σχολίαζε ότι η σημερινή κοινωνία είναι επιπόλαια…  π.χ. μου λέει: Ποιός θα αποδεχόταν και θα πήγαινε σήμερα να ακούσει μια τυφλή τραγουδίστρια όπως ήταν η μεγάλη Μαριάννα Χατζόπουλου….Έτσι θυμήθηκα την παλιότερη συνέντευξη που είχα με τη θρυλική «Ζαφείρα».

•Κυρία Χατζοπούλου που γεννηθήκατε:

-Γεννήθηκα στην Αθήνα αλλά η καταγωγή μου είναι από την Κωμνιακή της Νάξου.

•Έχετε σχέση με τη γνωστή μουσική οικογένεια των Χατζοπουλαίων:

-Βεβαίως είμαστε συγγενέις με το Γιάννη (κλαρίνο), το Νίκο και το Βασίλη.

•Από πότε σας γεννήθηκε η ιδέα να τραγουδήσετε:

-Από τότε που γεννήθηκα κε Μητρόπουλε! Και θέλω σας επισημάνω -αν δεν το γνωρίζετε-γεννήθηκα σχεδόν τυφλή. Ελάχιστα έβλεπα και σε νηπιακή ηλικία υποβλήθηκα σε χειρουργική επέμβαση και έτσι βλέπω αυτό το λίγο που βλέπω. Από τεσσάρων-πέντε ετών που θυμάμαι καλά τον εαυτό μου, τραγουδούσα και έψελνα όλη την ημέρα. Έλεγα πολύ τα τραγούδια της Ρόζας Εσκενάζυ την οποία θαύμαζα ιδιαίτερα. Έμενα εδώ στον Άγιο Νικόλαο (Αχαρνών).  Τα σπίτια τότε ήταν μονοκατοικίες και έτσι μπορούσα να ακούω τα γραμμόφωνα από τα διπλανά σπίτια. Όλα τα τραγούδια τα ‘πιανα με το πρώτο. Μου άρεσαν ακόμη τα τροπάρια και αργότερα έψελνα και στην εκκλησία. Στη γειτονιά είχαν αντιληφθεί το ταλέντο μου και με παρότρυναν να γίνω τραγουδίστρια, αλλά τότε το επάγγελμα αυτό και ειδικά για γυναίκες θεωρείτο… Ένας φίλος μου όμως που πίστευε σε εμένα με πήρε και με πήγε στη Δανάη (την Στρατηγοπούλου) που είχε σχολή μουσικής κοντά στη γειτονιά μου. Όταν μ’ άκουσε η Δανάη εξεπλάγει και είπε: «Πρώτη φορά βλέπω έτοιμη τραγουδίστρια να ‘ρχεται για μάθημα». Μου ‘δωσε θάρρος μεν, αλλά για να φοιτήσω στη σχολή της, ζήτησε -χατιρικά- 60 δραχμές το μήνα. Ας φαίνεται μικρό το ποσό, ήταν δύσκολο να βρεθεί. Ο πατέρας ήταν τσαγκάρης και είχε μεγάλη οικογένεια. Τέλος πάντων μου ‘δωσε ο γαμπρός μου τις 60 δραχμές για τον πρώτο μήνα κι άρχισα τα μαθήματα. Η Δανάη ήταν μεγάλη δασκάλα, με συνόδευε με το πιάνο και είχα μάθει πολλά τραγούδια. Και αυτά που μου ‘δειχνε αλλά και εκείνα που έδειχνε στου άλλους μαθητές. Αυτό το ανακάλυψε η Δανάη και από κείνη την ημέρα όταν έκανε μάθημα έκλεινε την πόρτα να μην ακούω. Συνέχισα και το δεύτερο μήνα αλλά τον τρίτο δεν είχα να πληρώσω τις εξήντα δραχμές και με δέχθηκε.. Υποσχόμουν ότι σε μια εβδομάδα θα της πληρώσω τα δίδακτρα αλλά δεν με πίστευε ο άντρας της και με σταμάτησε. Έφυγα κλαίγοντας αλλά δεν σταμάτησα να τραγουδάω.

-Η Δανάη είχε άλλες κοπέλλες στην σχολή της:

-Ναι πολλές και κοπέλλες και αγόρια. Μάλιστα αρκετά από αυτά τα παιδιά φοιτούσαν για δύο, τρία και πέντε χρόνια στη σχολή της.

-Το επόμενο βήμα σας ποιό ήταν:

-Η Ραδιοφωνία και ο Μίμης Πλέσσας. Πήγα ένα μεσημέρι στο σταθμό (ήταν το 1957) στο διάλειμμα μιας εκπομπής που έκανε με τον Γιώργο Οικονομίδη για να με ακούσει. Οι εκπομπές τότε γινόντουσαν ζωντανά και εκείνη την ώρα βρισκόντουσαν στο στούντιο πολλοί επώνυμοι τραγουδιστές, ο Τώνης Μαρούδας, ο Σώτος Παναγόπουλος και όπως με είδαν μικρή -δεν με έπιανε το μάτι τους- ρωτάνε τον Πλέσσα: «Τί θέλει αυτό εδώ» «Να την ακούσω» του λέει ο Πλέσσας και κάθεται στο πιάνο του. Θυμάμαι φορούσε στρατιωτικά, ήταν ακόμη φαντάρος. Είπα ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του Χαιρόπουλου το «Έλα απόψε», μια στροφή και σταμάτησα. «Συνέχισε, πέστο όλο» μου λέεει ο Πλέσσας. Καθώς το έλεγα με μαγνητοφώνησε ο ηχολήπτης και στο τέλος μου ανοίγει δυνατά τα μεγάφωνα και άκουσα τη φωνή μου. Δεν είχα καταλάβει ότι είμαι εγώ και ρωτάω το Πλέσσα. «Τι γίνεται:» «Η φωνή σου είναι» μου λέει και πέφτω λυπόθυμη. Κινδύνεψαν να με συνεφέρουν. Οι δε τραγουδιστές που είχαν μαζευτεί -μάλλον για να κοροϊδέψουν- είχαν καταπιέι τη γλώσσα τους. Μετά απ’ αυτό πάει ο Πλέσσας και μου κάνει αίτηση να περάσω από την επιτροπή του ΕΙΡ, για να προσληφθώ στις εκπομπές του. Έπειτα από λίγες μέρες πέρασα την οντισιόν ενώπιον 18 μελούς επιτροπής και από 95 άτομα που τραγούδησαν ήλθα πρώτη. Από κει και πέρα άνοιξε ο δρόμος για μένα. Οι πρώτες εκπομπές που έκανα ήταν με τον Πλέσσα αλλά στη συνέχεια έκανα παράλληλα και με άλλους μαέστρους (εκπομπές), τον Γεωργιάδη, τον Αινιάν, τον Καπνίση, το Μωράκη, το Σμυρναίο και έτσι σε λίγο χρονικό διστημα έγινα γνωστή σ’ όλη την Ελλάδα.

-Στη δισκογραφία πότε μπήκατε:

-Το 1958, τα πρώτα μου τραγούδια ήταν η «Ζαφείρα» και «Να ζήσουν τα φτωχόπαιδα». Μου τα ‘γραψε ο Μπάμπης ο Βασιλειάδης στον οποίο με είχε συστήσει ο Σμυρναίος. ’Οταν κυκλοφόρησε η «Ζαφείρα» χάλασε ο κόσμος… τραγουδήθηκε από όλους τους τραγουδιστές, σ’ όλα τα κέντρα και τα πανηγύρια. Ακολουθεί το «Σήμερα που γιορτάζεις» και το «Γαρύφαλλο στ αυτί», «Η μανα μου με δέρνει» και άλλα. Ξέχεσα όμως να σας πώ ότι πρωτού απ’ αυτά είχα γραμμοφωνήσει τη Σμυρνεϊκη καντάδα «Σ’ αγαπώ γιατί είσαι ωραία» και είχα μαθευτεί παντού όπου υπήρχε ελληνισμός, Αμερική, Καναδά, Αυστραλία, κ.λπ.

•Αυτό το τραγούδι από που το μάθατε, ο Αριστείδης Ο Μόσχος ισχυρίζεται ότι είναι δικό του.

-Είναι Σμυρνέϊκη καντάδα και το ‘χω πεί εγώ σε μικρό δίσκο.

-Δηλαδή δεν το ‘γραψε ο Μόσχος αυτό το τραγούδι:

-Αστιεύεστε, το «Σ’ αγαπώ γιατί είσαι ωραία» που έγινε σταθμός για μένα τραγουδιόταν εκατό χρόνια πρίν γεννηθεί ο Μόσχος! Μάλιστα είχε έλθει σπίτι μου και το ‘χαμε κάνει πρόβα για μια εκπομπή στη Ραδιοφωνία στην οποία έπαιξε ο Αριστείδης Μόσχος σαντούρι και ο Στάθης Κουκουλάρης, βιολί. Την επιμέλεια αυτή της είχε ένας εξαίρετος Ναξιώτης, ο Γιάννης Ματζουράνης που βοήθησε όλους τους νησιώτες καλλιτέχνες. Μετά απ’ αυτή την εκπομπή που είχε μεγάλη απήχηση, μου ζήτησε ο Μόσχος να το ξαναγραμμοφωνήσουμε αλλά δεν το ξανασυζητήσαμε. Θέλω να επισημάνω ότι για μένα ο Αριστείδης είναι πολύ κακός άνθρωπος. Τέλος πάντων, μετά από αυτές τις πρώτες μου δισκογραφικές επιτυχίες είχα κάνει τέτοιο όνομα, που σε έναν διαγωνισμό που έκανε η ΕΡΤ πήρα παραπάνω από το δεύτερο καλλιτέχνη 14.000 ψήψους. Κιβώτια γράμματα καθημερινά στην ΕΡΤ για μένα και τα τραγούδια μου. Μάλιστα ο τότε διευθυντής της Ραδιοφωνίας, ο καθηγητής Φαραντάτος και Ευαγγελάτος ήθελαν να κάνουν μια τιμητική εκδήλωση για το προσωπό μου αλλά δεν άφησαν οι άλλοι επώνυμοι της εποχής. Παραπονέθηκαν και ματαιώθηκε. Ήμουν βλέπεις μικρή και δεν είχα και το τρόπο να ελιχθώ. Πάντως είχα γνωριστεί στο κόσμο καλά και είχα προτάσεις από τα κέντρα αμέσως.

-Που πρωτοεμφανιστήκατε:

-Στο Μουσείο. ‘Ηταν καλοκαίρι θυμάμαι και ερχόταν ο καλύτερος κόσμος να με ακούσει, στρατηγοί, υπουργοί κ.α. Θυμάμαι είχε έλθει και ο Πρωτοπαπαδάκης να ακούσει «Τι είναι αχός που ακούγεται» που τό ‘λεγα καλά. Ήμουν μαζί με το Ζούνη και τον Πίρπασσο, και ξεκίνησα με μεροκάμματο 100 δραχμές. Το κασέ όμως ενέβαινε καθημερινά και σε ένα μήνα έφθασ α τις 1300 δραχμές την ημέρα! Από κει με πήρε ο Χειλά στην «Τριάνα».

•Ποιοί άλλοι ήταν τότε στην «Τριάνα»:

-Όταν πήγα ήταν ο Νίκος Γούναρης, ο οποίος τελείωνε την σεζόν που είχε συμφωνήσει και έφευγε για περιοδεία την Αμερική. μάλιστα όταν μ’ ‘ακουσε την πρώτη βραδιά μου λέει «Εσύ θα γίνεις μεγάλη, θα με διαδεχτείς». Ήταν ακόμη ο Χρηστάκης, ο Κοινούσης με το ακορντεόν, η Πόλυ Πάνου που ήρθε λίγο αγότερα, ο Καλδάρας και άλλοι.

•Ποιά χρονιά ήταν θυμάσθε:

-Στο τέλος του 1958.

•Τι μεροκάμματο παίρνατε τότε:

1800 δραχμές, ήταν πολύ καλά λεφτά. Αργότερα όμως με ζήτησαν τα μεγάλα μαγαζιά και έφυγα από την «Τριάνα».

•Δηλαδή η «Τριάνα του Χειλά» ήταν μικρό μαγαζί:

-Δεν μπορώ να πω ότι ήταν μικρό αλλά ήταν παραδοσιακό.

•Ποιοί άλλοι καλλιτέχνες μεσουρανούσαν την εποχή εκείνη:

-Ο Τώνης Μαρούδας, ο Γούναρης, το Τρίο Κιθάρα, η Ρένα Βλαχοπούλου, και η Μπελίντα.

•Οι λαϊκοί δεν είχαν φθασει ακόμη στην επιφάνεια:

-Μόνο ο Καζαντζίδης και ο Γαβαλάς, οι άλλοι ήταν ακόμη άσημοι.

•Μετά από του Χειλά που τραγουδήσατε:

Στη Πλάκα που είχε τότε καλά μαγαζιά. Δούλεψα στο «Βράχο», στην Μπλέ Αλεπού», στην «Πλακιώτικη Αυλή» στο «Κάστρο» στο «Πλακιώτικο Σαλόνι» κ.α.

•Δισκογραφικά πως κινηθήκατε τότε :

-Είχα επιτυχία. Τότε είπα το «Άλλος σ’αγάπησε άλλος σε παίρνει» το « Τι να το κάνω κια είσαι ωραίος», του Απόστολου Καλδάρα. «Δεν μετανιώνω που σ’ αγάπησα πολύ», «Όσα λουλούδια μάδησα», «Τα φύλλα κιτρινίσανε», «Τρείς ανεμώνες κόκκινες σου στέλνω στη γιορτή σου», «Αγαπημένε μου γειά σου», «Συγχώραμε Παρθένα μου», το «Ρίκο-ρικο-ρίκοκο», του Τάκη Μωράκη που το ‘χω τραγουδήσει και σε ταινία με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Θέλω όμως να σας πω ότι μέσα απ’ όλη αυτή την επιτυχία και την αίγλη που είχα ως καλλιτέχνης με κάλεσαν στο εξωτερικό και την συνέχισα σε μεγαλύτερο βαθμό αλλά όταν ξαναγύρισα στην Ελλάδα είχα μείνει πίσω.

•Σε ποιά κράτη εμφανιστήκατε:

-Άρχισα από την Αυστραλία, στους τρείς μήνες που κάθησα έδωσα 17 συναυλίες. Μετά πήγα στον Καναδά για έξι μήνες και από κεί στην Αμερική. Πήγα για ένα ρεσιτάλ στο Μανχάταν Σέντερ, αλλά αυτό το ρεσιτάλ στο οποίο είχα μεγάλη επιτυχία και πήρα και πολλά χρήματα σταθηκε σταθμός για μένα. Με παρέσυραν τα χρήματα κάθησα στην Αμερική δυστυχώς για δυόμισυ χρόνια.

•Δηλαδή είχε επίπτωση η απουσία σας από την Αθήνα:

-Βέβαια, χάθηκα από την επικαιρότητα.

•Ποιά χρόνια απουσιάσατε:

-Από το 1961 έως το τέλος του 1963.

•Σε ποιά άλλα κράτη έχετε τραγουδήσει:

-Στο Λονδίνο πάνω από δέκα φορές, στο Βέλγιο, στο Παρίσι, στη Βυρητό, σ’ όλη τη Γερμανία, στην Αμβέρσα, στην Ολανδία, στη Σουηδία, πέντε φορές, στην Κύπρο που την θεωρώ σπίτι πια και αλλού. Στο Παρίσι τη μια φορά τραγούδησα θυμάμαι για την ΕΡΤ.

•Κυρία Χατζοπούλου τα τελευταία χρόνια έχετε αραιώσει από τα κέντρα που οφείλεται:

-Δεν είναι ακριβώς έτσι εμφανίζομαι πολύ τακτικά σε διάφορες εκδηλώσεις, δεν συμμετέχω βέβαια μόνιμα σε κάποιο πρόγραμμα.

•Γιατί κουραστήκατε, δεν έχετε τ’οσο ανάγκη για χρήματα ή δεν έχετε πρόταση:

-Ούτε το ένα, ούτε το άλλο! Ούτε κουράστηκα, μ’ αρέσει να τραγουδάω συνέχεια και το κάνω εκεί που με καλούν και με εκτιμούν. Πηγαίνω σε δεκάδες εκδηλώσεις κάθε μήνα και οι περισσότερες είναι για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Πήγα προθχές και τραγούδησα στην Εστία της Νέα Σμύρνης παρουσία δεκάδων προσωπικοτήτων και μάλιστα έψαλλα κιόλας κομμάτια από τον καινούριο μου δίσκο «Εγώ εσύ και ο Χριστός» και αποθεώθηκα.

•Αυτός ο δίσκος πότε κυκλοφόρησε:

-Πρόσφατα από την δισκογραφική εταιρεία ΠΑΝΙΒΑΡ και ευχαριστώ πολύ τον παραγωγό κ. Βαρδουλάκη γι’ αυτό το ενδιαφέρον καθώς και το μαέστρο-ενορχηστρωτή Βάκη Γιαννούλη για την τόσο επιμελημένη του εργασία. Σε τέτοιες εκδηλώσεις μ’ αρέσει να τραγουδάω γιατί το εκτιμούν όπως στην ετήσια εκδήλωση του «Πανάγιου Τάφου» που είμαι και επικεφαλής του μουσικού συγκροτήματος κ.λπ. Μάλιστα με έχουν ανακυρήξει και Επίτιμο Μέλος του «Πανάγιου Τάφου». Από τα κέντρα έχω παρα πολλές προτάσεις αλλά δεν μπορώ εγώ που με μια ολοκληρη ιστορία να πάω κάτω από ένα χθεσινό κοριτσάκι που αναρριχήθηκε μέσα από την Τηλεόραση και τα άλλα γνωστά τεχνάσματα. Δεν μου το επιτρέπει η αξιοπρέπειά μου.

•Δηλαδή δεν δέχεσθε καμμία από τις σημερινές τραγουδίστριες πάνω από την ταμπέλα σας:

-Όχι πάνω μου δεν την δέχομαι αλλά ούτε δίπλα μου (στην ίδια ευθεία) ακόμη και μου δώσουν ένα δισεκατομμύριο! Πολύ λυπάμαι που βλέπω μεγάλες τραγουδίστριες και πάνε κάτω από επίκαιρες κοπελίτσες της τηλεόρασης προκειμένουν να πιάσουν δουλειά.

•Ποιούς από τους σημερινούς τραγουδιστές θεωρείτε αξιόλογους:

-Πολλούς αλλά το 80-85% του συνόλου δεν αξίζει τον κόπο να ναφερθώ καθόλου. Από άνδρες ο Στέλιος Καζαντζίδης είναι ασυναγώνιστος αλλά πολύ γρινιάρης. Όλο παράπονα είναι χωρίς να έχει συνεισφέρει κάπου για ένα φιλανθρωπικό σκοπό, τη στιγμή που δύναται και είναι και στην επικαιρότητα. Από γυναίκες, η Μαρινέλλα και η Αλεξίου είναι πάνω απ΄ όλες.

•Κυρία Χατζοπούλου ποιά είναι τα αγαπημένα (δικά σας) τραγούδια:

-Το «Σ’ αγαπώ γιατί είσαι ωραία», «Να ζήσουν τα φτωχόπαιδα», «Φούστα κλαρωτή», «Σήμερα που γιορτάζεις» και το καινούργιο μου «Εγώ εσύ και ο Χριστός» από το νέο μου Χριστιανικό δίσκο.

«Κοίτα τον ήλιο στην ψυχή σου κοίτα πως λάμπει ο ουρανός

Δος μου το χέρι σου και πάμε άκου, άκου μας βλέπει ο Χριστός

Εγώ εσύ και ο Χριστός το δρόμο της αγάπης προχωράμε

Εγώ εσύ και ο Χριστός αιώνια ζωή στα χέρια μας κρατάμε.

(στίχοι-μουσική: Βάκης Γιαννούλης)

Του Βάκη είναι και ένα άλλο ωραίο τραγούδι. «Τα δακρυά σου Παναγιά μου προσκυνώ».

• Πως βλέπετε σήμερα την πορεία του ελληνικού τραγουδιού:

-Καλή, το ελληνικό τραγούδι υπάρχει γιατί είναι το καλύτερο απ’ όλων των άλλων χωρών του κόσμου. Αρκεί να το ‘’ρετουσάρουμε” συνεχώς χωρίς βέβαια να το αλλοιώνουμε. Και τα νέα παιδιά να ακούνε το λαϊκό μας τραγούδι, το ζεϊμπέκικο, το τσιφτετέλι, όχι όμως το ξενόφερτο.

•Δηλαδή δεν διατρέχει κίνδυνο το ελληνικό τραγούδι εν όψει της παγκοσμιοποίησης των πάντων:

-Όχι έχει αντισεισμικές βάσεις.

•Πόσους δίσκους έχετε κάνει:

-Δώδεκα μεγάλους και εκατοντάδες μικρούς.

•Στο σύνολο της δισκογραφίας σας, ποιό είδος υπερτερεί ποσοτικά:

-Το ελαφρολαϊκό και το νησιώτικο. Μετα τη ‘’Ζαφείρα’’ είπα κι άλλα νησιώτικα, την ΄΄Ψαροπούλα’’, την ‘’Τράτα’’, τον ‘’Ψαρά’’ κ.α.

•Με ποιές εταιρείες συνεργαστήκατε:

-Μέχρι το 1968 ήμουν στην ODEON, μετά έγραψα στην POLYPHON και την PANIBAR.

•Από τις τελευταίες σας δισκογραφικές επιτυχίες ποιά είναι -Το ‘’Σήμερα που γιορτάζεις’’ ακούστηκε και ακούγεται πολύ.

•Σήμερα έχετε προτάσεις από εταιρείες

-Βεβαίως πολλές, αλλά θέλω να πω κάτι που με εκφράζει αλλιώς δεν με ενδιαφέρει.Αυτές τις μέρες θα πω δυο τραγουδάκια του Λάκη Παπαδόπυλου (συμμετοχή) και έχω ήδη δύο δίσκους έτοιμους προς κυκλοφορία από την εταιρεία Sosaphon.

•Ποιά είναι τα σχεδιά σας ως καλλιτέχνης για το μέλλον:

-Να κάνω ένα δίσκο που μπορεί να είναι ο τελευταίος μου με τα τραγούδια του οποίου θα ΄θελα να δώσω και μια συναυλία η οποία να είναι η αποχερετηστήρια στον κόσμο που με αγάπησε και με καταξίωσε. Και ήθελα να επισημάνω ότι τα έσοδα από αυτό το δίσκο και τη συναυλία να διατεθούν για ένα φιλανθρωπικό σκοπό με προτεραιότητα στην απεξάρτηση από τα ναρκωτικά, γιατί ραγίζει η καρδιά μου που βλέπω παλικάρια να υποφέρουν.

-Τίνος τραγούδια θα θέλατε να πείτε:

-Του Αντώνη Βαρδή, του Χρήστου Νικολόπουλου, του Αλέξη Παπαδημητρίου, του Σταμάτη Κραουνάκη και του Μάριου Τόκα. ο Τόκας με συγκινεί ιδιαίτερα θα του ζητήσω να μου δώσει δυο τραγούδια που θα ‘χει για πέταμα, έστω και τρίτης κατηγορίας και εγώ θα τα χρυσώσω. Ένας ακόμη συνθέτης που μου αρέσει είναι ο Γιώργος Θεοφάνους.

Τη συζήτηση αυτή με την μεγάλη Μαριάννα Χατζοπούλου την κάναμε τον Δεκέμβριο του 1995. Επτά χρόνια αργότερα όμως, ένα τροχαίο ατύχημα ανέτρεψε τα σχέδια της μεγάλης τραγουδίστριας. Στις 15 Φεβρουαρίου του 2002 έκανε την τελευταία της μοιραία εμφάνιση στο χορό των Ιεροψαλτών. Κατά την επιστροφή για το σπίτι της, το αυτοκίνητο στο οποίο μετέβαινε προσέκρουσε σε κολώνα της ΔEH και της επέφερε πολλαπλά κατάγματα. Mεταφέρθηκε στο KAT και πάλεψε δύο μήνες αλλά η θέληση του Θεού στάθηκε ισχυρότερη της φυσικής της αντίστασης. Στις 7 Mαϊου του 2002 η Μαριάννα υπέκυψε στα τραύματά της. Στην κηδεία της που έγινε την Παρασκευή 10 Mαΐου στο A’ Nεκροταφείο Aθηνών παραβρέθηκαν πολλοί συγγενείς και φίλοι και σχεδόν κανένας από τον καλλιτεχνικό χώρο. Oύτε μουσικός ούτε τραγουδιστής. H Mαριάννα Xατζοπούλου τα τελευταία χρόνια σπανίως εμφανιζόταν σε κάποιες εκδηλώσεις και βρισκόταν εκτός κυκλώματος. Tον επικήδειο της θρυλικής “Zαφείρας” απήγγειλε με συγκινητικά λόγια για την κοινωνική και καλλιτεχνική προσφορά της ο ιεροψάλτης Hλίας Mουρδούκος, ενώ ομάδα του συλλόγου ιεροψαλτών Aττικής “Έψιλον” έψαλλε τροπάρια της νεκρώσιμης ακολουθίας.

 

 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ